Fraude via telefoon of mail

Fraude via telefoon of mail
Regelmatig verschijnen er berichten ‘van uw bank’ dat er iets moet worden nagetrokken. Of uw provider vraagt gegevens om het internet- of uw tv-aansluiting te verbeteren. Soms krijgt u ineens een mail dat uw aansluiting komt te vervallen, als u niet onmiddellijk reageert. Het kan zomaar nep zijn. Wees op uw hoede.
Wat doen criminelen?
Oplichters sturen u een valse mail of nemen telefonisch contact met u op, bijvoorbeeld over een nieuwe bankpas of de Rabo Scanner. Zo proberen zij toegang tot uw persoonlijke gegevens te krijgen.
  • Kijk vooral eerst naar het mailadres van de afzender. U kunt dit doen door met de cursor boven de afzender te zweven, aanwijzen, zonder te klikken op deze manier verschijnt het mailadres van de afzender. U kunt zelf vaak al zien of het gaat om een valse boodschap. Als dit niet afsluit met .nl maar bijvoorbeeld met .hu of .sk, zijn het Oost-Europese cybercriminelen die er achter zitten. Vaak kunt u het ook merken aan de tekst. Daar zitten dan taal- of stijlfouten in. Ook zijn het vaak mails van een andere bank dan de uwe. Het beste is om die mails zo snel mogelijk te verwijderen en vervolgens de ‘prullenbak’ in de computer leeg te maken, zodat er ook geen virussen kunnen blijven hangen.
  • Soms staat er de aanduiding in dat de mail verstuurd is vanuit een ander land. Dan is het geen zuivere koffie.
  • Banken vragen nooit persoonlijke gegevens via de mailbox.
  • U kunt gebeld worden door een zogenaamde medewerker van Microsoft, die zegt dat uw computer niet in orde is. Hij biedt aan om op afstand de besturing van uw computer over te nemen en het probleem op te lossen. Daarvoor moet u dan een kleine vergoeding betalen, via Rabo Internetbankieren, per creditcard of met pin in een winkel van Western Union. Verbreek zonder meer de verbinding, als iemand u belt met een dergelijk verhaal? Verbreek de verbinding, ook als u naderhand wordt teruggebeld.
  • Microsoft zal u nooit op deze manier benaderen. Degene aan de telefoon is een crimineel die op deze manier bij uw geld of uw gegevens wil komen.
  • Komt een dergelijk verzoek via de mail, klik dan niet op de link(s), verwijder de mail.
  • Vertrouwt u een mail van de bank niet? Reageer dan niet op de mail, maar bel (bij twijfel altijd) uw bank.
  • Stuur een valse mail door naar het mailadres dat uw bank hiervoor speciaal heeft aangemaakt.
Hieronder een voorbeeldmail van een ‘fake’ (=vals) bericht:
Beste ……..,
Uit het klantensysteem blijkt dat u al geruime tijd uw Mijn ING berichten niet gelezen heeft. Wij willen u namelijk informeren dat u tot heden gebruik maakt van de verouderde versie van de ING betaalpas.
Alle cliënten krijgen eenmalig de mogelijkheid om voor 15 december 2016 gratis de vernieuwde betaalpas aan te vragen.
Heeft u na bovengenoemde datum geen gebruik gemaakt van de eenmalige actie? Dan wordt er automatisch een vervangingsverzoek geplaatst. Ook wordt er eenmalig €19,95 vervangingskosten geïncasseerd. Dit bedrag wordt automatisch van uw rekening afgeschreven. Daarover ontvangt u nader bericht.
klik hier om gratis uw nieuwe betaalpas aan te vragen
Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
ING Nederland